21.4.15

Scenariusz zajęć z KLUBEM TUTUSIA (CZ.1) - Instrumenty muzyczne

W ramach Polskiej Grupy Zabawowej nad Jeziorem Bodeńskim nie udaje nam się zrobić za wiele w sensie nauki z dziećmi. Od długiego czasu spotkania mają charakter bardzo luźny i koncentrujemy się wyłącznie na zabawie. Powtarzamy oczywiście nasze ulubione piosenki i bardzo chętnie majsterkujemy ręcznie przy stolikach. Małe dzieci jak Alicja przyglądają się lub nie, szczerze pisząc, mniej z tej serii kreatywnej mają.
Dlatego postanowiłam używać, moim zdaniem tak bardzo pomocnych, scenariuszy KLUBU TUTUSIA u nas domu z Alicja na naszych zająciach we dwie.


Zaczęłyśmy tę serię z tematem o "Instrumentach muzycznych" i szczególnie z odgłosami instrumentów/ Wyrażenia dźwiękonaśladowcze i wykrzyknikami naśladującymi głosy instrumentów i melodii

Muzyczne powitanie Alicji

Witaj Alicja, witaj Alicja
Jak się masz, jak się masz!?
Wszyscy Cię witamy, rączką Cię witamy,
bądź wsród nas, bądź wsród nas

1. Piosenka na wprowadzenie do tematu

Panie Janie, Panie Janie,
Rano wstań, rano wstań
Wszytskie dzwony biją, wszystkie dzwony biją,
BIM BAM BOM

2. Piosenka na wprowadzenie do tematu

"Jestem muzykantem konszabelantem" z książeczki z płytą Moje pierwsze piosenki", śpiewnik dla dzieci 

Jest wiele różnych wersji tej piosenki i używanych w niej odgłosów instrumentów. 

Ja najchętniej jednak powtarzam i identyfikuję się z tymi ogłosami jak:

Skrzypce: pili, pili, pili pili

Trąbka: tru tu tu tu tu, tru tu tu tu
Bęben: bum bum bum bum





Dla tych, którzy płytki nie mają polecam poprostu wejść na Internet na www.youtube.com

Potem przeszłyśmy do ćwiczeń komunikacyjnych

1. Zabawa z instrumentami 

Oglądamy instrumenty, słuchamy ich odgłosów i nazywamy po polsku/ hiszpańsku i niemiecku.
Starałam się powiedzieć Alicji przede wszystkim nazwy po polsku.
Potem mówiłam dosłownie po hiszpańsku "Tato mówi na to - Trójkąt".
Potem mówiłam dosłownie po niemeicku, że Monja (opiekunka ze żłobka) mówi na to - Trójkąt!

Jeśli tylko udawło mi się wypowiedzieć w słowach to nazywałam teń odgłosy każdego instrumentu:



  • Trójkąt/ el triangulo / Der Triangel
  • Janczary z rączką/.../Das Schellenstab
  • Shakery żółte jajka/ Los huevitos/ "Die Eier"
  • Tamburyn/ La pandereta /trommeln/ --> Odgłosy: tram tam tam
  • Maly Ksylofon/das kleine XylophonPequeno Xilófono
  • Para talerzy/ Paarbecken/ Los platitos 
  • Grzechotka/ die Rassel/ el sonajero
  • Dzwoneczek/el cascabelBaby-Glöckchen --Odgłosy: dzyń, dzyń, dzyń





Nowe instrumenty, które udało mi się na te zajęcia skombinować to:
bębenek z serii Moje pierwsze słowa i jego ważne odgłosy: bum bum bum bum bum
Jak i trąbka, wycięta z papieru twardego z odgłosami: tru tu tu tru tu tu 
Okazuje się, że trąbka jako zabawka by się przydała, bo w wielu piosenkach można jej odgłosy posłuchać.

Poza tym starałam się jakoś przy tym scenariuszu dawać więcej czasu Alicji na zabawę z każdym instrumentem. Wydaje mi się, że fajnym elementem jest też mówienie o własnych doświadczeniach podczas gdy dziecko bawi się danym instrumentem. Na przykład: Wiesz, mama jak była mama to też bawiła się grzechotką...Itd...Każdy z nas potrafi jakoś improwizować i na pewno przyjdzie mu do głowy nie jedna historyjka...Chodzi poprostu o taką dosłowną "kąpiel słowną" z tematem mniej lub więcej związaną...

2. Wspólne słuchanie poszczególnych instrumentów z płyty
Grupie dzieci w wieku starszym niż Alicja szczerze proponuję pracę i zabawę muzyczno-ruchową z płytki EDUKATKI. Ale nawet takie 15-miesięczne dziecko z mamą mieliśmy frajdę posłuchać kilku znanych i mniej znanych instrumentów granych przez dzieci. Podczas słuchania starałam się nic nie mówić i zasygnalizować małej, że są momenty, gdzie lepiej poprstu słuchać i się delektować....

Przykład Zabawy z perkusją.




A najlepsze na koniec. 

3. Taniec, taniec i szał do jakichkolwiek innych piosenek i melodii...

Ktoś z Was (nie tylko z KLUBU TUTUSIA) już pracował nad scenariuszem INSTRUMENTY MUZYCZNE? Co można byłoby do zajęć (z małym dzieckiem) jeszcze dorzucić i dodać???
Dziękuje z góry za wskazówki!!!

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen